De voorbereiding
De voorbereiding zult u denken? Wat moet er nu weer voorbereid worden? En door
wie? Nou het gaat hier om. Jaren geleden heb ik iets gelezen over "de Honderd
Cols". En tocht van toen ongeveer 3600 km door Frankrijk. Dat leek me ook wel
iets. Maar goed, het kwam er nooit van. Een paar jaar geleden is Gerrit dan
inderdaad aan de tocht begonnen. Ondertussen was de route zo ver aangepast, dat
het over een lengte van bijna 3900 gaat. Mijn interesse sluimerde nog steeds,
maar nog nooit was de knoop doorgehakt. Toen verscheen afgelopen jaar in het Op
Pad (2001, nummer 7) van de ANWB een verhaal over de Honderd Cols in het kader van de
serie "de bekende weg".
Naar aanleiding van dit verhaal heb ik de homepage van de
Honderd Cols op
Internet opgezocht. Hier werd mijn grootste probleem met betrekking tot de tocht
opgelost. Het grootste probleem vond ik het vervoer. Naar Frankrijk toe is geen
probleem. Maar dan fiets je 1000 km van de tocht en hoe kom je dan terug bij de
auto die hemelsbreed misschien wel 800 km verderop staat? Gerrit fietst steeds
lusjes vanuit een hotel, maar maakt verschrikkelijk veel extra kilometers. De
oplossing was eigenlijk heel simpel. De eenvoud zit in het feit dat de route
niet in één stuk van km 1 tot km 3889 in oplopende volgorde gereden hoeft te
worden. Als voorbeeld geven zij de eerste 542 km, dan door steken naar de
3328ste km en de laatste 561 km fietsen. Zo knippen ze de tocht in 3 etappes van
resp. 1300, 1700 en 1400 km (totaal 4400 km). Hé, maar dan ….., op die manier
….., zou het dan toch …… Dus nu de voorbereiding.
Route indeling
De eerste stap was het lenen van de routebeschrijving van mijn broer Gerrit. Vervolgens ben
ik naar de winkel gestapt voor een overzichtskaart van Frankrijk. De
Michelinkaart van 1 op 1 miljoen leek een mooie kaart. Deze kaart is op een
zondagmiddag uitgevouwen en ik ben aan het zoeken gegaan. Met behulp van 85
kleine stickertjes heb ik de gehele route op de kaart gemarkeerd. Nu kon het
puzzelen beginnen. De gegeven verdeling in 3 etappes beviel me niet. Ik zou niet
langer dan twee weken per keer willen fietsen met gemiddeld zo'n 100 km per dag.
De middelste etappe vond ik te groot. Ik zou vier vergelijkbare etappes willen
hebben. Hier zijn de volgende 4 lussen uit gekomen. Noordelijke lus (Vogezen,
Bourgogne, Jura) van de start naar km 593 dan net boven Lyon doorsteken naar km
3258 (140 km) en terug naar de auto. Pyreneeën lus van km 1003 tot km 1998 met
een doorsteek van 140 km. De Alpenlus van km 2381 (net boven de Ventoux) tot km
3258 (net onder de Grand Colombier) met een 244 km lange doorsteek door het
Rhonedal. Het middengedeelte (Beaujolais, Centraal Massief, Cevennes, Langedoc
en de Ventoux) van km 593 tot 1003 en van 1998 tot 2381. De laatste tocht heeft
slechts 793 km van de route en 477 km aan doorsteken. Met deze indeling zijn de
etappes resp. 1366, 1227, 1121 en 1270 km lang.
Wanneer?
Nu wil ik geen meerjarenplan op de lange termijn van deze tocht willen maken. De
planning is minimaal 2, maximaal 4 jaar fietsen. Dit kan gerealiseerd worden
door gedurende twee jaar, twee keer twee weken naar Frankrijk te gaan. De
noordelijke lus en het middengedeelte moeten eind mei al gereden kunnen worden.
De hoogste cols zijn zo rond de 1500 m en liggen niet echt in de hoge bergen. Ze
moeten dus open zijn. De Alpen- en Pyreneeënlus worden dan in augustus gereden.
Alle passen zijn dan, extreem weer uitgesloten, geopend.
Overnachtingen
Ik ben absoluut geen kampeerder, dus het zal van hotel naar hotel gaan. Om niet
aan een reisschema vast te zitten, zullen er, met uitzondering van de
startplaatsen, vooraf geen hotels gereserveerd worden. Het gaat dus echt op de
bonnefooi. Eind mei zal het vinden van een hotelkamer onderweg geen probleem
mogen zijn. In augustus, in de vakantietijd, is het niet zeker. Daar staat
tegenover dat de Alpen en de Pyreneeën weliswaar mooie vakantiegebieden zijn,
maar het is niet de omgeving waar de grote menigte op vakantie gaat. Dus het kan
ook nog best meevallen. Misschien dat ik dan een lijst met mogelijke hotels
bijeen ga sprokkelen om steeds per dag een hotel vooruit te reserveren.
Bagage
Aangezien ik van hotel naar hotel ga trekken, zal ik zelf alle bagage op de
fiets moeten vervoeren. Een bekende uitspraak van trekkers, en een waarheid als
een koe, is de uitspraak "Alles wat je thuis laat is meegenomen!". Ik zal
proberen me hier aan te houden. Dus niet meer meenemen als noodzakelijk. En
vooral kledingstukken handig kiezen. Het dikke winterjack is heerlijk op een
koude dag, maar in een winddicht regenjack kun je ook heel goed warm blijven.
Ook de nieuwe windstopper is in dat opzicht ideaal; het kan goed gecombineerd
worden met andere kleding en neemt weinig ruimte in. Voor noodgevallen, je kunt
hoog in de bergen altijd door slecht weer overvallen worden, gaan waarschijnlijk
een aantal grote plastic zakken en een rol verpakkingstape in de tas. Beter in
vuilniszakken omlaag dan onderkoeld raken.
Verder is de verdeling als volgt gepland. De kleding en al dat soort zaken gaan
in de rugtas. Hier kan heel veel in. De dure apparatuur, fototoestel,
videocamera, enz. gaat in een stuurtas; lekker dicht bij de hand. Ik heb nog een
ruim exemplaar liggen waar zelfs de routebeschrijving en kaart bij in geschoven
kunnen worden. Tot slot ga ik weer een drager achter op de racefiets monteren.
Deze heeft vele jaren terug ook al eens goede diensten bewezen. De tas die op de
drager komt, zal gebruikt worden voor het vervoeren van eten en drinken. Dit
zijn relatief zware items die ik liever niet op de rug heb.
De taal
Ik kan in vloeiend Frans vertellen dat ik geen Frans spreek, maar echt veel
verder kom ik niet. Vandaar dat ik een beetje aan het ophalen ben door middel
van een oude cursus die ik al jaren in de kast heb staan. In ieder geval moet
het gevoel voor de taal hierdoor een beetje terugkomen. Verder zal er nog een
klein reiswoordenboekje aangeschaft moeten worden. Dat kan allemaal nog. Tot
slot hoop ik dat men onderweg bereid zal zijn een beetje Engels, Duits en
'handen en voeten' te verstaan. Zo lang er maar niemand een uitvoerig gesprek
met me wil aangaan, zou het moeten lukken.
Resterende problemen
Met bovenstaande voorbereiding en alle ervaring die ik heb met het fietsen in
het buitenland en in de bergen, moet het meeste afgedekt zijn. Momenteel rest er
in ieder geval nog één punt dat niet opgelost is. Ik heb een heel mooie
kilometerteller met verschrikkelijk veel opties op de fiets. Één van de
mogelijkheden is het uitlezen van een geheugen, waar alle gegevens elke 20
seconde in opgeslagen worden, met behulp van een computer. Dit geheugen is groot
genoeg voor 64 uur informatie. Echter, de teller zal in twee weken meer dan 64
uur aan staan. Het moet dus onderweg minimaal één keer uitgelezen worden. Ik ben
er nog niet helemaal uit hoe ik ga doen. Een laptop meeslepen is geen optie; te
veel gewicht. Onderweg ergens een pc lenen lijkt me ook geen geweldige optie.
Dit blijft dus nog even open.
Tot slot
Ik hoop eigenlijk half mei voor het eerst naar Frankrijk te vertrekken voor het
rijden van de noordelijke lus. Mocht dit lukken, dan zal ik mijn best doen om al
in het volgende clubblad verslag te doen van deze etappe.