100 Cols; deel 2 - Het begin
In de voorbereiding schreef ik dat er nog 1 probleem was; het uitlezen van de
kilometerteller. De oplossing hiervoor is een pocket-pc geworden. Ik heb zelf
een verloopkabel gemaakt en de software geschreven. Daarna was het nog een halve
dag zweten om het geheel draaiende te krijgen. Maar het is gelukt. Nu het relaas
van de laatste voorbereidingen en het eerste deel van de rit.
De laatste training was op dinsdag. Even werd het tijdritparcour bezocht, om
vervolgens door te rijden naar Nieuw Heeten. Na het fietstunneltje zet ik licht
aan en 'kloink'; er knapt een spaak. Dan rij je niet meer lekker. En aangezien
dat dit nu al de tweede spaak in korte tijd was, vertrouw je het hele wiel niet
meer voor een zware vakantie. De volgende dag dus in de telefoon. Ik zat voor
het werk in Wageningen en kon dus niet even langs Bloemendal rijden. Gelukkig
kon ik het wiel afgeven bij een monteur die in Holten woont. Was het wiel toch
op donderdagochtend al in Rijssen. Het wiel is geheel opnieuw gespaakt met iets
zwaardere spaken.
Op donderdag ben ik begonnen met pakken. Alles paste lang niet in de rugtas en
de andere tassen. Op vrijdag nogmaals pakken; nu maar meer thuislaten. Het kon,
maar de rugtas was wel erg vol. Omdat ik toch naar Bloemendal moest, besluit ik
een paar tassen te halen die aan de drager passen. Na het aanpassen van de
drager en het monteren van de tassen, blijkt de verdeling van alles over de
tassen nu toch beter te zijn. Ik heb warempel nog ruimte over.
Uiteindelijk vertrek ik pas om 12:20 en kom om 18:30 aan in Saverne. Eerst maar
eens parkeren op gratis parkeerplaats en wandelen. De eerste 3 hotels zitten
vol, in de vierde is plaats.
De eerste dag
De auto staat in Saverne op de gratis parkeerplaats en zal daar voorlopig
blijven. Eerst wordt een stempel gehaald bij de kiosk van het station; dus géén
datumstempel. Dan op pad. De bedoeling is om door te rijden tot Epinal, maar of
dat lukt? Vanuit Saverne gaat het direct omhoog, Cote du Spielberg op. Nou dat
is afzien. Dan voel je die 10 kg extra bagage (circa 16 kg in totaal) wel hoor.
Maar goed het gaat vrolijk verder naar de Col de Valsberg. Helaas staat hier
geen bordje. Vervolgens Cote du Valkenberg en Cote de St. Leon omhoog, ook niet
mis zo op de middag. De eerste verplichte stempel onderweg wordt gehaald in
Abreschvillier. Gelukkig is er een Tabac open, hier ontvang ik mijn gewenste
stempel.
Dan begint de lange klim (15 km) naar de Col de L'Engin. Het gaat niet zo
soepel, ik zie niet zitten dat Epinal vandaag bereikt wordt. Van de L'Engin naar
de Donon is een makkie; - 62 m klimmen (dalen dus). Dan gaat het weer een Route
Forestiere op. Een mooie weg maar kwalitatief laat het te wensen over. Ik denk
dat ik op de col ben en stop om windstopper aan te trekken. Helaas, mis, er komt
nog een klein rot stukje. Maar dan word ik ook beloond met een bordje op de col
de Praye.
Over een niet al te beste weg gaat het vlot omlaag. Dan bij een 'houtzaak' is er
plots amper over asfalt te spreken. Vol is de remmen dus. In Etival probeer ik
nog een datumstempel te krijgen, maar helaas het station zit dicht. Dan vandaag
maar zonder datum, ik heb altijd de rekening van het hotel nog.

De snelheid is er ondertussen helemaal uit. Op de Col de Mon Repos wordt nog even
weer gegeten, had al veel eerder moeten gebeuren, maar goed. Volgens mij ben ik
er bijna, alleen nog even een kleine cote; is me dat een kreng! Het steilste
stukje van zo'n 300 m komt boven de 10 %. Ik dacht dat ik er in bleef. Op het
laatste stukje mis ik nog even een afslag en kom over een drukke weg
Grandvillers binnen. Echter wel direct bij een hotel; waar zelfs nog plek is. De
fiets mag in de garage.
Totaal 133 km gereden vandaag, tenminste op de teller, volgens de
routebeschrijving zit ik op 137 km. Het verloop van mijn kilometers ten opzichte
van de routebeschrijving is soms iets vreemd. De ene keer loop ik vele km voor,
de andere keer klopt het weer ongeveer of loop ik zelfs iets achter. Later maar
eens goed analyseren. Tot op heden was het begin duidelijk zwaar. Ook de
geplande afstand is te groot. Beter is de gemiddelde geplande waarde van 100 km
per dag. Toch eerst maar eens proberen 100 km, één dag, uit te lopen. Morgen zou
het tot Champlitte moeten lukken. Dat is 138 km, vergelijkbaar aan vandaag, met
die uitzondering dat er alleen in de laatste 50 km een paar echte klimmetjes
zitten. De hoogteverschillen blijven echter onder de 250 m. Dus misschien dat
het lukt. Dan nog een keer 125 km en ik kan terugvallen op gem. 100 km per dag.
De tweede dag
Ik start vol goede moed. Alleen het gaat continu glooiend omhoog en omlaag.
Volgens de routebeschrijving krijg ik maar drie cotes tot Champlitte, maar ik
zie er vele. Het gaat niet echt lekker. Ik vraag me af hoe ver ik deze vakantie
zal komen. Als het niet beter wordt, keer ik nog een keer om. Het weer is prima,
de zon schijnt volop, de temperatuur loopt op richting 28 graden en wind blaast
altijd tegen. Ik hoop maar dat factor 30 het houdt. Voordeel is wel met deze
temperatuur dat het zweet niet in stroompjes overal af loopt. Ik heb eerst het
gevoel dat de 137 km naar Champlitte toch ver zijn. Maar het valt allemaal best
mee en om half vijf ben ik over. Ik rij eens heen en weer, en nog eens. Dan ik
informeer ik bij een hotel; antwoord: probeer die ander maar. Alleen die ander
zit op maandag dicht. Iets verderop zit een A4'tje op de deur. Er staat iets op
van de Marie en verder is het angstvallig stil. Dan naar dat 4e hotel, iets
buiten de stad. Op het bord lijkt het wel wat. Wanneer ik daar na 5 km fietsen
eindelijk ben, lijkt het meer een krot dan een hotel. Bovendien zit het dicht.

Nu heb ik een probleem: of echt aan het zoeken, of door. Gezien de kwaliteit van mijn Frans, besluit ik
tot het laatste. Het gaat nu opvallend lekker. Het is niet helemaal zo warm
meer. Tot Is-sur-Ille is het 35 km fietsen. Vlak voor het eind pak ik een
verkeerde afslag. Niet getroost, volgens het bord zit er toch een hotel. U raadt
het al: dicht! Dan maar weer keren en naar Is-sur-Ille. Ik kom het spoor over en
zie een bordje Hotel. Direct maar rechts en informeren. Gelukkig hier kan ik
terecht na uiteindelijk bijna 190 km fietsen. Het is ondertussen ook al 19:30.
Dit doe ik dus niet weer. De volgende etappes worden allemaal op pakweg 100 km
gebaseerd. Hou je 's middags tenminste tijd over. Oh ja, het voordeel van dit
hotel: het ligt recht tegenover het station. Heb ik mijn datumstempel morgen
tenminste vlot binnen.
Kapot
Ik voel me niet echt 100% wanneer ik uit bed kom. Sterker nog, ik heb eerder het
gevoel dat ik nog geen viaduct over kom. Langzaam kom ik op gang en ga richting
ontbijt. Weer een paar stukjes stok, een broodje lucht, twee bakkies thee, een
glaasje jus en een beetje jam. Dan omkleden en richting garage.Zelfs het stukje
vanuit de garage naar de weg valt tegen. Voor het vertrek eerst naar het station
voor een stempel. Staat de stempel ook nog op de verkeerde dag. Krijg ik een
stempel van 17 mei in plaats van 21 mei. OK de 17 wordt doorgestreept en er komt
een 21 bij.
Het eerste stuk van de route is schitterend, alleen ben ik niet vooruit te
branden, het gaat met veel moeite 23 km/uur. Dit ondanks het feit dat de weg op
16 km maar 85 m oploopt. Dan komt de Cote de Francheville. Kilometers gaat het
omhoog, eerst vals plat, later iets steiler. Wederom staat de koperen ploert aan
de hemel te branden. Op stukken waar geen wind is, is het heet. Wanneer dit zo
blijft kan ik nog wel een paar dagen doorfietsen, maar ik vrees dat de terugweg
dan een martelgang wordt. Ik besluit door te fietsen tot St. Seine - l'Abbaye,
een verplichte stempelplaats. Het is al half 12 uur wanneer ik dit dorp bereik.
Ik heb meer dan 2 uur gereden over slechts 32 km en 400 m hoogteverschil. Bij
het postkantoor haal ik een nieuwe datumstempel. Dit zal ook mijn laatste zijn.
Ik besluit er mee te kappen zolang het nog lekker gaat. Ik ben immers met
vakantie en vakantie behoort leuk te zijn. Dat gaat mijlenver boven de noodzaak
om de 100 Cols te rijden.

Na iets gegeten te hebben, keer ik de fiets en rij de helling van 10 %, die ik
net afgedaald ben, weer omhoog. Het gaat nu richting Dijon tot ik de Suzon
kruis. Hier sla ik links af het dal in. De weg blijkt continu te dalen. Alleen
halverwege mis ik ineens iets; het water. De eerste km gaat het duidelijk
stroomafwaarts, het water kabbelt rustig mee. Na een bocht staat de beek plots
droog. Waar dat water gebleven is? Geen idee! Over een heel klein binnenweggetje
toer ik naar Norges-la-Ville. Vandaar gaat het verder in oostelijke richting tot
Mirebeau-sur-Beze. Ik heb er 79 km opzitten en zie en bordje Hotel. Vandaag is
het genoeg geweest, ik ga niet verder. Misschien dat het morgen iets beter gaat.
Terug
De planning is nu als volgt: ik ga verder in noord-oostelijke richting. Daar
liggen een paar grotere plaatsen als Vesoel en Lure. Daar zijn zeker hotels te
vinden. Bij Ronchamps kruis ik dan de 100 cols op 3609 km. De route draait hier
de Vogezen weer in voor de laatste 300 km. Wanneer ik daar echter het Rijndal in
draai en langs de Rijn naar Strassburg rij, dan zou het niet veel meer dan 200
km fietsen moeten zijn. Als alles mee zit ben ik dan vrijdagavond, na 6 dagen
fietsen en bijna 700 km, weer bij de auto terug.
De terugweg begint met een bewolkte dag. Om op te schieten hou ik hele stukken
N19 aan. Niet de mooiste weg, maar wel rechtstreeks en goed. Het is te
vergelijken een verbreedde Deventerweg, maar dan zonder fietspad! Ondanks dat
het een paar uur regent, is de onderkant van de mouwen van het Gamex-jasje nog
steeds niet nat. De eerste dag terug verliep redelijk vlot.
De tweede dag heb ik maar één bui. Deze was al begonnen voordat ik uit bed kwam
en gaat nog steeds voort wanneer ik om vijf uur in het hotel zit. Oftewel: het
heeft de hele dag geregend en niets dan geregend. Ik rij langs de voet van de
Vogezen richting Rijn. Onderweg wordt ik nog even een fietspad opgestuurd. Het
fietspad is nieuw, maar de route lijkt oud. Wacht even, verderop liep ergens een
oud spoorlijntje, zou dit dat lijntje kunnen zijn? Ja dus, bij het volgende dorp
loopt het fietspad verder langs de spoorlijn. Dan draai ik het Rijndal in.
Probleem is alleen dat ik van het laatste deel geen detailkaart bij me heb. Die
ligt thuis.
In een hotel aangekomen gaan de tassen eerst naar de douche, daar is tenminste
een stenen vloer. Alles wordt uitgepakt om droog van nat te scheiden. De
waterschade valt hard mee. Alleen alles wat onder in de tassen zat is iets nat.
Zelf was ik trouwens ook goed ingepakt. Ik heb maar één natte voet. Kennelijk
toch de plastic overschoenen niet stevig genoeg afgeplakt.
Op dag zes, een week eerder dan gepland, start ik aan mijn laatste etappe naar
Saverne. De zon schijnt weer, alleen is het iets frisser geworden. Ik weet me
goed te redden met een kaart van 1 op 1.000.000. Tenminste: tot Molsheim. Ik
volg de borden en wordt bijna direct de autoweg opgestuurd. Het wordt nu echt
even zoeken. Op een gegeven ogenblik ligt er warempel een fietspad, wel 4 m
breed. Breed fietspad, in Frankrijk? Ik nader een paar silo's en zie de reden.
Achter de silo's liggen nog de resten van het nevenspoor. Ik rij op een
voormalig spoorlijntje.
Na 746 km gereden te hebben in 6 dagen, ben ik terug in Saverne. Het is lang
niet wat ik gepland en gehoopt had, maar uiteindelijk heb ik, ondanks een dag
regen, toch zes dagen lekker gefietst in Frankrijk. En lol in het fietsen, dat
is belangrijk.
Wat ging er mis?
Eigenlijk staat in de beschrijving van de eerste dag al wat er mis ging. De
eerste 137 km waren al te veel voor één dag. Die dag heb ik 1940 hoogtemeters
gemaakt. Op zich niet extreem veel, maar de 10 % extra gewicht tellen bij het
klimmen zwaar mee. Verder was het bijna 137 km tegen de wind in; ook dat sloopt
op de vlakkere gedeelten. Ook de tweede dag was met 1640 m hoogteverschil en 190
km met veel tegenwind te veel van het goede. Dan heb ik het nog niet over dat
glooiende terrein. Ik vind klimmen best leuk, maar dan moet het ook echt klimmen
en niet verdeel zijn over allemaal korte stukjes.

|
Punt |
Plaats |
Afstand |
Hoogte |
1 |
Saverne |
0,0 |
229 |
2 |
Col de valsberg |
22,2 |
690 |
3 |
Cote du Vackenberg |
40,5 |
415 |
4 |
Cote de St. Leon |
47,4 |
452 |
5 |
Abreschviller |
52,0 |
305 |
6 |
Col de L'Engin |
69,0 |
796 |
7 |
Col de Mon Repos |
116,8 |
473 |
|
Punt |
Plaats |
Afstand |
Hoogte |
8 |
Grandvillers (km correctie) |
137,0 |
342 |
9 |
Cote D'Ainvelle |
220,2 |
326 |
10 |
Bourbonne les Bains |
226,0 |
239 |
11 |
Cote de Briaucourt |
235,0 |
393 |
12 |
Marcilly sur Tille |
309,0 |
275 |
13 |
Cote de Francheville |
335,0 |
556 |
14 |
St. Seine-l'Abbaye |
340,8 |
459 |
|
Ik ben dus gewoon veel te fanatiek aan de rit begonnen. Ik had 14 dagen voor
1400 km gepland en wilde er direct in de eerste dagen een dag uit rijden. Dat
had ik nooit moeten proberen. Met gewoon 100 km per dag en dan stoppen was ik
veel verder gekomen. Nu had ik de derde dag natuurlijk ook voor herstel kunnen
kiezen. Mijn inschatting was echter dat ik minstens twee dagen volledige rust of
drie tot vier dagen heel rustig fietsen nodig zou hebben om te herstellen. De
gehele rit kon ik dan wel vergeten. Doorgaan betekende bovendien dat elke dag
doorfietsen neer zou komen op twee dagen langer onderweg. De vraag was dan of
het leuk zou blijven of dat het, zoals eerder aangegeven, op een gegeven
ogenblik een martelgang zou worden. Voor mijn gevoel heb ik toch de juiste keus
gemaakt. Ik heb immers zes dagen aardig gefietst in Frankrijk.
Hoe nu verder?
Is er een verder met de 100 Cols? Ik denk voorlopig van wel, alleen niet op de
manier zoals gepland. Twee weken onderweg met bagage en ver van de auto is niets
voor mij heb ik gemerkt. Gaat er dan iets mis, dan kan het dagen fietsen zijn
tot de auto. Of er moet ander vervoer geregeld worden. Mijn volgende etappe van
de 100 Cols zal de laatste 340 (?) km van de tocht worden. Ik denk deze trip
zodanig te kunnen plannen dat ik nooit verder dan één dag fietsen van de auto
overnacht. Dit wil ik realiseren door de auto in het Rijndal ergens tussen
Sélestat en Colmar achter te laten. Bovendien wil ik vooraf alle hotels
reserveren. Dat betekent dat ik ook niet meer dan gepland kan fietsen. Op die
manier dwing ik mezelf in te houden. In augustus maar eens kijken hoe dat gaat.