Wenen en omgeving Gross Glockner
Ooit ben ik met een vakantie langs de Donau gefietst en dicht bij Wenen
geweest. Maar het was nog nooit tot het bezoeken van Wenen gekomen. Dit jaar wil
ik heel Wenen doorkruisen op de fiets. Er is nog iets wat ik nooit geheel
volbracht had: de beklimming van de Gross Glockner. In 1998 ben ik langs de voet
gekomen en omhoog gereden tot het Füchser Törl. Boven was het 12 °C en het
regende. Door tot het Hochtor was toen geen optie. Dit jaar een herkansing.
Wenen
Ik daal af richting Wenen en slinger door de drukke straten van Wenen. Soms gaat
het aardig, al is het wel druk op straat. Na de nodige kilometers bereik ik
Schloss Schonnbrunn. Helaas is er via de poort weinig te zien. Er is kennelijk
een groot concert, want er staan tribunes opgesteld. Die blokkeren het hele
uitzicht op het paleis.
Slot Schönbrunn
Het volgende doel is het Zentralfriedhof met zijn praalgraven. Er staat een bord
met de locatie van de eregraven van de grote Oostenrijkse componenten. Er is een
eregraf/monument voor alle componisten. Nu ik die heb gezien, kan het verder.
Het slingert verder door Wenen op zoek naar de Donau. Helemaal goed gaat het
niet met de route. Ik kom op een industrieterrein en loop vast op een weg die
eigenlijk alleen voor bedrijfsverkeer en lijnbussen is. Ik rij toch maar door.
Nu gaat het door naar de Donau. Bij de waterkrachtcentrale kan ik de Donau over
en bereik de Donau Insel. Dit eiland ligt tussen de Donau en de Neue Donau. Het
gaat eerst een stuk stroomafwaarts, duik dan iets omlaag naar het fietspad langs
de kant van de Neue Donau en begin aan de rit stroomopwaarts.
Het is warm en er zitten/liggen mensen langs het water. Ze hadden alleen eerst
wel eens mogen waarschuwen dat hier voornamelijk naakt gezwommen wordt. Het zijn
hoofdzakelijk oudere mannen in en langs het water. Er zit een enkele vrouw
tussen.
Het fietst hier lekker. Het is wel warm, maar door het tempo is het wel te doen.
Dan verlaat ik de Donau Insel en steek over naar Donaustadt. Hier bezoek ik het
Donaupark. Ik toer door het park en ga nog even onder een boom staan waar een
sproeier op staat. Even iets koelen.
Na 50 km begint het zware deel van de rit. Het gaat omhoog naar de wijnvelden.
Ik heb helaas weer een klein binnenweggetje uitgezocht. De temperatuur is
ondertussen de 35 graden gepasseerd. Het gaat zelfs met de trekkingfiets heel
moeizaam. Alle moeite is echter niet voor niets; ik heb een mooi uitzicht over
Wenen. Via een steile weg gaat het weer omlaag. Maar dat was nog niet alles. Na
het nodige slingerwerk kom ik bij Potzleindorf. De Potzleindorferstrasse klimt
weer lekker. Gelukkig gaat het grotendeels tussen de bomen door. Even omlaag en
dan de laatste klim over de heuvels. Twee keer lijkt het dat ik boven ben, maar
klimt het, na een korte afdaling, toch weer verder. De derde keer ben ik echt
boven. Nu is het alleen nog afdalen tot vlak bij het hotel. Alleen het laatste
stukje loopt vals plat omhoog.
Kunsthistorisches Museum Wien en Maria-Theresien Denkmal
Op dag drie gaat het weer naar Wenen, nu naar centrum Wenen. Het eerste stuk is
makkelijk. Dan buig ik af, tenminste, ik rij eerst te ver en pak dan toch de
juiste weg. Het is zo moeilijk aan te geven waar ik allemaal langs kom. Het is
enorm opletten waar het naar toe gaat. Soms mis ik toch een juiste afslag. Dan
even keren en de juiste weg weer pakken. De stukken waar de trams rijden en er
weinig ruimte is om uit te wijken, zijn lastig. Daar voel ik me niet echt
prettig.
Reuzenrad in het Prater
Dan gaat het mis. Ik passeer een gesloten verklaring. Nu heb ik dat al wel
eerder gedaan, maar daar zag ik steeds dat fietsers uitgezonderd waren. Nu zie
ik dat niet zo snel, maar rij toch door. Na 100 m wordt ik door twee agenten aan
de kant gezet. Ik vraag direct of ik iets gemist heb. Ze willen mijn ID zien. Of
ik soms helemaal uit Nederland ben komen fietsen? Nee, pas 11 km onderweg. Maar
ik moet op zo veel zaken letten: GPS, wegdek, trams, borden. Dan kan ik wel eens
iets missen. Ik kom er af met een waarschuwing en mag doorfietsen. Dat doe ik
niet, ik ga wandelend verder. In het vervolg nog beter opletten op de borden en
onderborden.
Fietspad langs de Wienfluss
Ik zwerf van gebouw naar gebouw naar plein. De Maria Theresa Platz, het
Stadtpark, alles komt langs. Dan naar het Prater. Ik rij het hele park even door
en rij dan naar het reuzenrad. Dat moet je natuurlijk gezien hebben. Nu gaat het
het centrum weer in. Na veel slingerwerk rij ik het centrum uit. Heb ik toch de
Helden Platz gemist. Na een pauze met een beetje eten, besluit ik toch terug te
rijden naar het centrum. Eigenlijk hoef ik nog maar 8 km over de heuvel, nu zal
het meer worden. Op de kaart gaat het naar het centrum om de Helden Platz te
bezoeken. Daar kijk ik even rond en ga dan op zoek naar de Wienfluss.
Na enig zoekwerk heb ik de juiste weg te pakken. Ik zie nog geen fietspad. Het
gaat met het verkeer mee richting Schonnbrunn. Daar moet het fietspad ergens
zijn. Er loopt inderdaad een pad naar beneden naar de rivier. Hier kun je lekker
doorrijden zonder last te hebben van kruisend verkeer. Alleen heb ik geen kaart
waarop ik kan zien wanneer ik de rivier moet verlaten richting hotel. Ik zoom de
GPS uit om te zien waar ik vanochtend ben gestart. Zo te zien is het ruim een
kilometer. Daar is inderdaad een pad omhoog. Nu gaat het recht terug naar het
hotel.
Wienerwald
Tussen de ritten door Wenen, is het Wienerwald nog bezocht. De regenbui van
gisteravond heeft de hitte verdreven. Het is licht bewolkt als ik op de fiets
stap. Het begint met een paar klimmetjes door de buitenwijken. Dan heb ik de weg
naar Mauerbach te pakken. De weg die de GPS aangeeft is afgesloten. Ik zie dat
ik over 2,5 km links af moet slaan. Ik gok er op. Helaas is de weg na 2 km toch
afgesloten. Er zijn wegwerkers bezig met de brug. Die hebben ze er helemaal uit
liggen. De kraan staat in het midden. Ik vraag of ik er met de fiets langs kan.
Ik heb geluk, ze hebben even pauze. Als ik voorzichtig doe, kan ik er langs.
Het gaat omhoog naar de Tulbinger Kogel. De volgende afdaling is heerlijk. Het
Donaudal ten zuiden van Tulln is bereikt. Ik toer heerlijk door een iets golvend
terrein. Bij het riviertje Tulln gaat het rustig stroomopwaarts. Deels gaat het
over fietspaden. In de verte staat een kasteel op een bergje. Langzaam komt deze
dichterbij. Bij Neulengbach maak ik eerst een paar foto’s van het kasteel en rij
dan het dorp omhoog. Ik ben nu halverwege de rit.
Het gaat rustig richting Pressbaum. Bij Eichgraben draait het even naar het
zuiden. Ik kruis de snelweg precies waar de A21 afbuigt van de A1. De klim
eindigt uiteindelijk bij Hochstrass. Hier gaat het links over een klein
weggetje. Nog even gaat het iets omhoog, dan begint de lange afdaling naar
Pressbaum.
Burg Neulengbach
Hier heb ik de keuze: de GPS route linksaf volgen en nog een keer 4 km klimmen
of direct richting Wenen. Achter me hangen buien. Gelukkig staat er redelijk wat
wind, waardoor een eventuele bui snel overdrijft. Ik besluit linksaf te draaien
en direct begint het te regenen. Het verfrist heerlijk. Dan maar door omhoog. Na
een paar minuten wordt het al weer droog. Alleen het wegdek is nat. Na 4 km is
de top bereikt. Even boven langs een helling, dan begint de afdaling door
Irenental. Dit is zeker het extra rondje waard. Door een schitterend dal gaat
het omlaag.
Nu nog het laatste stukje. Via een slingerend fietsbrugje gaat het het spoor
over en omhoog naar de Wolfersberg. Ik heb geen idee wat ik daar doe, maar het
klimt wel. Dan ben ik aan het eind van de route, maar waar vind ik het hotel? Ik
weet van de ochtend dat het eind van de route ergens dicht bij het begin lag. Ik
zag vanochtend op een gegeven ogenblik twee routes lopen. Even iets uitzoomen en
ik zie de start van de route. Het is alleen een stukje afdalen, dan linksaf en
in een streep naar het hotel.
Gross Glockner
De route voor vandaag is heel makkelijk. Bij het hotel rechts, dan links onder
het spoor door en de weg volgen tot het keerpunt van de route. Het is lekker
fris als ik op de fiets stap. In een mooi tempo gaat het richting Fuchs. Ik ben
hier 21 jaar geleden ook geweest, maar er is niets dat me bekend voor komt.
Regelmatig komt me een Nederlandse auto achter op. Ook komen twee fietsers
rustig peddelend voorbij: het zijn ATB’s met elektrische ondersteuning. Er
zullen er nog meer volgen. De fietsers zonder ondersteuning zijn deze ochtend in
de minderheid. Ik bereik de tolpoorten. Als fietser wordt ik er rechts om heen
gestuurd. Was dat toen ook zo? Zou best kunnen. De helling begint nu aan te
trekken. Het gaat voor mijn gevoel nog niet vlotjes. Het is lekker fietsen nu
het nog fris is, maar het lijkt ook of mijn benen niet warm willen worden. Soms
is er even zon, maar veelal is er schaduw. Rustig glijden de hectometers onder
me door. De natuur verandert. De bomen worden minder en de eerste haarspeldbocht
komt in zicht. Doordat het nu van bocht naar bocht gaat, lijkt het beter te
gaan. Soms heb ik het koud en warm te gelijk. De voeten en de natte rug worden
koud, mijn hoofd warm.
Hochtor (2504 m); vanaf Fuscher Törl
Met schitterend uitzicht op de deels besneeuwde bergtoppen gaat het strak langs
de berg omhoog. Na een iets langer recht stuk langs de berg, komt er weer een
bocht. Plots kan ik ver omhoog kijken en de weg hoog langs de berg zien lopen.
De top nadert. Ik bekijk de bordjes in de bochten en zie dat ik in de Hexenküche
beland ben; een stuk met opeen volgende haarspeldbochten en heel veel
rotsblokken. Het vierkante torentje van het Füchser Törl is een heel duidelijk
mikpunt. De vorige keer ben ik tot daar gekomen. Maar toen regende het en nu is
het heerlijk fietsweer. Als ik de fiets boven voor het bord parkeer, kijk ik op
het horloge: 11:22. Ik ben in ongeveer 3 uur van Brück af omhoog gefietst. Met
meer dan 1600 HM en een begintraject van 10 km met weinig hoogtemeters, is dit
heel netjes.
Ik trek de cameratas open en pak de camera. Dan valt het op dat de camera
aanstaat. En de accu is helemaal leeg. Zit ik op misschien wel de mooiste rit
van de vakantie zonder camera. Maar gelukkig is er de mobiel nog; die heeft een
camera en kan ook in HD filmen. Als ik daar zo sta komt er een hele groep
aanlopen. Allemaal willen ze daar foto’s maken en misschien ook wel filmen. Het
zijn Nederlanders. Ik spreek er diverse. Allemaal hebben ze bewondering voor de
mensen die op de fiets omhoog rijden.
Uitzicht vanaf de Edelweissspitze; wandelpad Fuscher Törl en weg naar Mitteltörl
Met het jasje aan gaat het omlaag naar het Mitteltörl. Was het in de afdaling
even heel erg fris, de temperatuur loopt snel weer op als het weer gaat stijgen.
Rechts ligt de berghelling, links een fantastisch uitzicht over een dal en de
omringende bergen. Het Mitteltörl, het tunneltje, nadert. De verlichting gaat
aan. Het zal geen lange tunnel zijn, maar de verlichting is er toch. Dus waarom
niet aan. Nu volgt het laatste gedeelte van de klim naar het Hochtor. Ook dit is
een tunnel. Als ook die gepasseerd is, ben ik helemaal boven. Hier wordt het
bord samen met de fiets vastgelegd. Ik draai om en begin aan de afdaling.
Met een aantal stops om foto’s te maken gaat het terug naar het Füchser Törl.
Dan door naar de grote parkeerplaats bij het restaurant. Ik rij door naar de
slagboom aan het begin van de weg naar de Edelweissspitze. Eigenlijk staat daar
rechts een klein bordje met verboden voor fietsers. Ik zie ook geen fietsers die
daar rijden. Ik rij een rondje over de parkeerplaats en zie dan een fietser
omlaag komen. Ik vraag hem of je daar omhoog mag met de fiets. Volgens hem wel.
Hij is er omhoog geweest en er rijden meer fietsen, maar het is wel steil.
Edelweissstrasse
Mooi, dan mag ik ook. Als het te steil is, kan ik altijd nog keren. Heel
langzaam en moeizaam gaat het omhoog. Het is niet alleen steil, maar de weg
bestaat uit van die mooie, kleine, vierkante klinkertjes. Dat is ook niet echt
bevorderlijk voor de snelheid. Uiteraard wordt de top bereikt. Dit zal ook het
hoogste punt van de vakantie zijn; 2572 m. Het uitzicht is hier grandioos. Je
kunt hele stukken van de Grossglockner Hochalpenstrasse zien lopen. Je ziet het
Füchser Törl, het Mitteltörl en het Hochtor. Ik maak foto’s en spreek een aantal
toeristen. Ondertussen komen er meer fietsers omhoog of gaan al weer omlaag.
Nu dit hoogtepunt is bereikt, begin ik definitief aan de afdaling. Uiteraard met
heel veel stops onderweg. Vooral de afdaling over de klinkertje van de
Edelweissstrasse gaat heel rustig. Daarna loopt de snelheid wel verder op. Eerst
is het nog fris. Maar naarmate ik lager kom, loopt de temperatuur op. Voorbij
het tolstation stop ik nog een keer. Het jasje gaat nu in de tas. Het is wel
fris, maar omdat het shirt ondertussen gedroogd is, gaat het prima.
Het laatste stukje terug gaat langzaam. Het daalt nog maar weinig en de wind
staat op kop. Al was ik al voor half een op het Hochtor, het is bijna half vijf
als ik terug ben.
Lend - Dienten
Het eerste deel gaat vlot over de doorgaande weg. Alleen waar het zo uitkomt,
pak ik even de fietsroute. Zoals b.v. bij de tunnel, waar je met de fiets mooi
buitenom over de oude weg mag. Bij Taxenbach komt de Tauernradweg naar mijn kant
van de rivier. Hier pak ik de fietsroute een heel stuk. Het gaat een aantal keer
onder de weg en onder op-/afritten door. Ik kan in ieder geval doorfietsen. Het
is nu al duidelijk een stuk warmer dan gisteren. De verwachting is dan ook dat
het warm wordt vandaag. De afslag naar Lend wordt zonder problemen bereikt. Hier
gaat het even omlaag en dan links richting Dienten. Het gaat een mooi smal dal
in. Regelmatig rij ik in de schaduw. Het gaat lekker omhoog, maar nooit echt
steil. Ik ben meer dan halverwege Dienten voordat de omgeving iets weidser
wordt. Dan wordt ook het zicht op de bergen beter. Recht voor me ligt de
Hochkönig.
Sankt Nikolaus; kerkje Dienten
Opener betekent ook meer zon. Het begint aardig warm te worden hier. Ik zit nog
wel met de vraag wat ik precies ga doen? De route van de GPS precies volgen, of
toch net iets anders. Het wordt het laatste. Bij de rotonde bij Dienten am
Hochkönig hou ik rechts aan. Het gaat nu omhoog naar de Dientner Sattel. Dat is
slechts een paar honderd meter hoogte en 4 km fietsen. Het valt wel tegen, het
is warm. Maar de beloning is er; een bord op de top. Snel foto maken en weer
terug. Vanaf de zelfde rotonde begint ook de klim naar de Filzen Sattel. De klim
is iets korter en ook het hoogte verschil is minder. Ook hier begint de klim
even steil, volgens het bord 14 %, maar zwakt snel af. Weer een klim gehaald.
De afdaling gaat even rustig, dan staat er een bord 15 %. Bij het dalen blijkt
het niet eventjes steil te zijn, maar het houdt maar aan. Het is in ieder geval
2 km echt steil. Mocht ik hem nog omgekeerd willen rijden, dat is wel de
planning, dan ben ik bij het bordje 23 km bijna boven. Na 2 km wordt de afdaling
onregelmatiger. Soms nog steeds steil, soms valt het wel mee. Het hele steile
stuk bestaat uit haarspeldbochten. Een motorrijder denkt dat hij aan het trainen
is op een circuit. Hij gaat zo schuin door de bochten dat hij een spoor van
vonken trek. Volgens mij test hij zijn stalen kniebeschermers.
Filzensattel (1290 m), vanuit Dienten
Voorbij Hintertal wordt het rustig dalen. Via Maria Alm bereik ik Saasfelden. Ik
kom aan het klungelen met de precieze route van de GPS. Ik slinger door
Saasfelden en kruis plots de GPS route. Die blijkt onder de weg door te lopen.
Het kost zoeken voordat ik de juiste plek heb gevonden om op het fietspad te
komen.
De vaart is er ondertussen wel een beetje uit, want de temperatuur in de schaduw
is gestegen tot boven de 30 °C. In de zon geeft de GPS zelfs, als ik het goed
heb gezien, een keer 37 °C. Ik slinger door de heuveltjes tussen de bergen.
Uiteindelijk bereik ik de doorgaande weg. Deze volg ik voor een klein stukje om
dan toch het fietspad maar te volgen. Ook de GPS komt daar uit. Via
verschillende dorpjes gaat het naar de Zeller See. Uiteindelijk draait het
richting Brück. Het centrum van Brück is ondertussen afgesloten in verband met
het dorpsfeest dat om 18:00 los barst. Slapen kan wel eens lastig worden
vanavond. Op het pleintje 100 m van het hotel is een metal band aan het
inspelen.
Stubachtal
De weersverwachting voor vandaag is slecht. Bij het opstaan schijnt de zon. Dat
was niet bepaald de verwachting. Buienradar is om half acht minder gunstig. Er
komt een regengebied aan en er komen rode vlekken over Brück. Na het ontbijt is
Buienradar al een stuk gunstiger. Het regengebied komt nog steeds, maar de
hevige buien lijken ten noorden van het dal langs te trekken. Ik besluit de rit
naar het Stubachtal te pakken.
Het gaat via de Bundesstrasse naar het westen. Het gaat lekker vlot en in de
verte zie ik zelfs een beetje blauwe lucht. Daar lijkt het beter dan hier.
Rechts tegen de bergen regent het zo nu en dan. Ik hou het droog. Het gaat
rustig verder. Uttendorf wordt droog bereikt. Er komt zelfs regelmatig een wazig
zonnetje door de wolken. Ik draai het Stubachtal in en begin aan de klim. Het
eerste deel klimt maar weinig. Het gaat rustig omhoog door een mooi dal. Het
wordt zelfs zo warm dat ik besluit het jasje uit te trekken. Boven Schneiderau
begint het steviger te klimmen.
Enzingerboden; einde van het asfalt
Het is nog 7 km te gaan. Het gaat mooi omhoog, alleen de wolken lijken omlaag te
komen. Ik vrees in de wolken terecht te komen. Maar het wordt erger. Met nog
ruim 3 km te gaan begint het licht te regenen. Naarmate ik dichter bij de top
kom, begint het harder te regenen. De laatste km voor de Enzinger Boden regent
het hard. Ik ben door en door nat als ik langs het stuwmeertje rij. Aan het eind
van de weg stop ik om toch maar even een paar foto’s te maken en even te filmen.
Dan rij ik snel terug, even terug heb ik een overkapping gezien. Hier ga ik
onder staan. Het jasje gaat aan om iets warmer te worden.
Tegen de tijd dat ik klaar ben om verder te gaan is het weer droog en komt zelfs
de zon er iets door. Ik trek ook de windstopperjas aan en begin aan de weg
omlaag. Het gaat rustig omlaag. De zon komt er nu helemaal door en het wordt
langzaam warmer. Beneden draai ik de Tauernradweg op. Deze wil ik helemaal
volgen tot Brück. Maar voor ik aan de terugweg begin, gaan windstopper en jasje
weer in de tas. Over mooie binnenweggetjes slinger ik door het brede dal. Ik kom
alleen door gehuchtjes.
Uitzicht over het Stubachtal omlaag
Ik kan alleen niet zeker zeggen dat ik daar eerder gefietst heb. Dat zou toch
moeten, want ik heb de hele Tauernradweg al eens gereden in 1998. Voor
Piesendorf hou ik rechts aan richting Kaprun. Het is mooi op tijd, dus er kan
nog een lusje bij. Dat lusje bestaat uit de klim naar het Kesselfall Alpenhaus.
Dit is de plek waar de openbare weg ophoudt. Net voor het eind staat een bord op
de weg. De weg is afgesloten voor alles behalve bussen, campers, motoren en
alles hoger dan 2 m. De rest moet rechtsaf. Ik ga dus ook maar rechts en rij een
grote parkeergarage in. Het gaat 7 verdiepingen door voordat ik op het bovendek
ben. Daar ligt ook de parkeerplaats bij het Alpenhaus.
Het begint weer iets te regenen. Dus duik ik snel weer omlaag. Het loopt lekker
en het gaat dus hard omlaag. Beneden pak ik de Tauern Radweg weer op en rij naar
Brück. Als ik achterom kijk, is het dal helemaal grijs. Daar regent het nu wel
harder.
Huttwinkltal
Als het horloge piept dat het zeven uur is, hoor ik het buiten regenen. Dat is
geen goed teken. Ik doe het rustig aan. Snel heeft geen zin. Na het ontbijt loop
ik even naar buiten; het is ondertussen droog. Ik controleer Buienradar nog een
keer. Het lijkt er inderdaad op dat het iets beter wordt.
Via de Tauern Radweg gaat het Brück uit. Het gaat rustig door tot de afslag naar
Rauris. Ik steek de brug over en begin aan de klim. Tegen de helling hangen
wolken; ze komen dichterbij. Je moet ook nooit langs een helling omhoog rijden,
daar hangen immers de buien. Langzaam gaat het omhoog en langzaam begint het te
regenen. Het gaat niet hard, maar toch wordt je er nat van. Probleem is dat ook
de zeem van de broek nat wordt; die droogt niet goed meer. Ik bereik de Rauriser
Höhe (968 m) en draai het Rauriser Tal in. Hier is het weer droog en er komt
zelfs een zonnetje door. Het gaat ruim 2 km en bijna 100 m omlaag voordat de
Rauriser Ache is bereik. Nu begint de lange rit door het dal omhoog. Het is een
mooi dal. Links en rechts uitzicht omdat het dal breed genoeg is.
Achter de heuvel het dal van de Salzach met laaghangende wolken
Bij Rauris hou ik de doorgaande weg aan een rij om het dorp heen. Rustig gaat
het verder naar Wörth. Ook daar volg ik niet de GPS-route, maar de doorgaande
weg. Ik kan altijd omlaag nog toeristisch toeren. Het wordt steeds rustiger op
de weg en de omgeving wordt steeds ruiger. Eerst wist ik precies hoe ver het nog
zou zijn. Alleen staan er geen bordjes meer met de afstand. Ik weet dus niet
precies hoe ver het nog is. Rustig gaat het verder. Dan bereik ik het Bodenhaus
met een grote parkeerplaats. Hier achter is de weg afgesloten met een slagboom.
Voor de rest van de weg moet ‘Maut’, tol, betaald worden.
Als fietser mag je gratis door, maar de slagboom openen te veel. Ik slinger er
omheen en begin aan het laatste deel van de klim. Waar het eerst heel rustig
opliep, gaat het nu steeds steiler. Ik schat dat ik 3 km moet klimmen. Langzaam
gaat het omhoog. Na de nodige haarspelden volgt opnieuw een parkeerplaats. Weer
is de weg afgesloten met een slagboom. Ik vraag of ik met de fiets verder mag.
Geen probleem. Het gaat om de slagboom heen, door twee kunststof stokken
(zwepen) en van het asfalt. De rest is onverhard. Het wegdek is mooi hard, dus
doorfietsen is geen enkel probleem. Dat had zelfs met de racefiets gekund. Na
een klein stukje rij ik tussen de bomen uit en kijk in een prachtige kom. Rondom
hoge bergen met her en der sneeuw, beneden slingerende beekjes. Bij een
splitsing gaat het eerst naar de Amerer Hof, dan terug naar de splitsing en door
naar het Naturfreunde Haus van Kolm Saigrun (1628 m).
Eigenlijk zou ik moeten eten, maar het wolkendek begint te zakken. Een stukje
terug wordt nog eens gestopt. Nog een keer foto’s en filmen, dan een banaan en
een stroopwafel en dan nog even filmen en een paar foto’s. Op de foto's kun je
goed kunnen zien dat het wolkendek in die korte tijd verder is gedaald. Het gaat
snel omlaag. Eerst onverhard tot de eerste slagboom, dan over het asfalt naar de
tweede slagboom. Gelukkig komen de wolken niet sneller omlaag. Alleen het
zonnetje van de klim is er niet meer. Omlaag pak ik de alternatieve weg. Hier
lopen zelfs koeien en paarden over de weg. Langs de weg ligt een hoop troep van
de bergen. Weer staat er een bord naast weg m.b.t. een omleiding. Bij
Stöttlingalm draai ik de doorgaande weg weer op. Het gaat rustig omlaag met
tegenwind.
Paarden op de weg bij de Hopfgartalm
Bij Wörth hou ik rechts aan, de route van de GPS op. Ook bij Rauris volg ik de
GPS dwars door het dorp. Nog even omlaag en daarna omhoog naar de Rauriser Höhe.
In het dal bij Taxenbach ziet het er niet best uit; daar regent het. Niets aan
te doen, ik moet door. Op het ogenblik dat ik bij de Rauriser Höhe de bocht om
draai, rij ik de regen in. Het gaat het grootste deel over de doorgaande weg
door de regen terug. Alleen het laatste stukje pak ik de radweg weer.
Dienten - Lend
Het is vandaag gelukkig weer droog. Alleen hangen de wolken nog wel laag. Met
het jasje aan vertrek ik voor de rit van vandaag. Volgens mij zou die rechts
langs het meer moeten gaan, maar ik wordt toch naar Zell geleid. Dan in Zell
maar iets anders zoeken. Als ik een eindje Zell in ben, draai ik naar rechts en
ga richting het meer. Hier pak ik het fietspad. Langs het meer gaat het verder
met de GPS-route steeds naast mij. Boven het meer pak ik de route weer op. Ik
verwacht dat de route naar rechts zou draaien, maar daar lijkt het niet op. Ik
zoek zelf een route, maar loop vast op een hek. Dan weer terug naar Maishofen.
Toch kom ik hier nog een bordje tegen die op de fietsroute zou duiden.
Vanuit Maishofen probeer ik het nog een keer. Nu vind ik de fietsroute naar
Maria Alm. Over een rustig weggetje gaat het kort langs de berg. Dan een stukje
omhoog, dan weer omlaag. Op een gegeven ogenblik ben ik weer net zo ver als waar
ik voorheen voor het hek stond. De weg, aangegeven als privé grond, komt bij een
boerderij uit en is ook daar afgesloten met een hek. Alleen staat er precies
tegenover het weggetje wel een bord van de fietsroute. Dan zal daar eerder toch
wel fietsroute hebben gelopen.
Rustig gaat het verder naar Maria Alm. Hier gaat het de doorgaande weg weer op.
Richting Hintertal moet ik 3 keer stoppen voor wegwerkzaamheden. De eerste keer
red ik het in de tijd die er voor staat. De tweede keer ben ik alleen. Er staan
geen auto’s achter me. Het gaat licht omhoog en de werkzaamheden zijn zo lang
dat ik niet over ben voordat het stoplicht aan de andere kant op groen gaat. Ik
hou zo veel mogelijk rechts. De derde keer ben ik weer snel genoeg.
Bij Hintertal is het fris en de wolken hangen laag. Het dal links is helemaal
grijs. Dat zit helemaal dicht. De komende 2 km gaat het bijna 300 m omhoog.
Volgens het bord is het maximaal 15 %. De auto’s die van boven komen zijn droog,
dus ik rij verder. Rustig gaat het omhoog. Het valt helemaal niet tegen.
Voordeel is dat ik precies weet dat het steile stuk tot bordje 22,8 km duurt.
Hier ben ik 3 dagen terug omlaag gekomen, en toe was 23 km de eerste die ik in
het steile stuk omlaag tegen kwam. Bordje na bordje komt voorbij. Bij 22,8 ben
ik inderdaad boven aan het steile stuk. De laatste km gaat rustig omhoog. Ik ga
weer op het zelfde bankje als laatst zitten om uitgebreid te eten. Maar eerst de
windstopper aan in verband met de kou.
Die helling ben ik net omhoog gekomen
Het gaat via Dienten omlaag naar Lend. Onderweg pak ik een zijweggetje; gewoon
omdat er tijd is. Na 2 km het weggetje ingereden te zijn, keer ik. Nu door naar
beneden. Ik wil hier eerst omhoog naar de doorgaande weg rijden. Ik besluit te
keren en rij omlaag naar het stationnetje. Via de oude weg door het dal vervolg
ik de weg. Uiteindelijk kom ik weer op de nieuwe weg.
In Taxenbach duik ik omlaag richting rivier en klim naar de parkeerplaats voor
de Kitzloch Klamm. Er is weinig te zien, dus keren maar. Net voor het water stop
ik nog een keer. Hier gaat het mis. De fiets staat nog op het laagste verzet.
Als ik op stap heb ik te weinig snelheid om de ingezette bocht te volbrengen. Ik
raak uit balans en kan de rechter voet net niet snel genoeg uit de pedaal
krijgen. Ik val om. Ondertussen is de voet wel los, dus ik kan zo over mijn rug
rollen en sta direct weer op mijn voeten. Ik pak de fiets, zet deze recht en rij
door. Het gaat steil omhoog, maar dat is geen probleem.
De Tauernradweg is afgesloten i.v.m. werkzaamheden
Ik volg de weg en wil zo snel mogelijk naar een fietspad aan de andere kant van
de rivier. De eerste overstek heb ik al gemist. De tweede lukt wel. Over een
onverhard weggetje gaat het langs de rivier. Op het ogenblik dat het wegdek over
gaat in asfalt, is de weg afgesloten. Ik moet de rivier weer over. Nu besluit ik
de doorgaande weg aan te houden tot Bruck, terwijl de GPS me over het fietspad
wil hebben.
Saalbach - Hinterglemm
De laatste rit van de vakantie brengt me naar het Glemmtal, oftewel via Saalbach
en Hinterglemm het dal van de Saalach omhoog. Het weer is vandaag weer goed. In
ieder geval schijnt de zon en zijn de verwachtingen goed. De temperatuur wordt
vandaag een paar graden hoger dan gisteren en hoger dan de verwachtingen van
gisteren voor vandaag.
Buiten Brück verlaat ik bijna direct de route van de GPS. De rit van gisteren
was op de computer gepland via Erlberg, maar de Garmin stuurde me over Zell.
Vandaar dat ik nu de geplande route over Zell vervang door een rit over Erlberg.
Ik had gehoopt op uitzicht over het meer, maar daar krijg ik weinig kans toe.
Bijna de hele weg staan er huizen of huisjes langs het water. De eerste
mogelijkheid om het meer te filmen, is bij een klein privé-strandje. Als ik weer
op de fiets stap, kom ik een paar 100 m later bij een veel beter punt om te
filmen. Dus nog maar een keer stoppen.
Is het wel verstandig om hier te stoppen voor een foto?
Achter het meer volg ik de fietsroute naar Maishofen. Daar steek ik de 311
onderdoor en zit direct op de juiste route. Na een klein stukje zie ik links een
fietspad. Via het fietspad gaat het omhoog. Er blijkt hier nog ongeveer een km
van het fietspad te ontbreken, maar er wordt al wel aan gewerkt. Dan pak ik het
fietspad weer. Soms loopt deze links, dan weer rechts van de Saalach. Met wind
tegen gaat het langs Viehhofen richting Saalbach. Op een gegeven ogenblik gaat
het asfalt over in gravel. Langs het fietspad zijn allemaal oefeningen te vinden
om je evenwicht te testen. Even Saalbach door. Het stuk naar Hinterglemm is weer
gravel. Twee keer over staat er een bord om op te schieten en niet te treuzelen;
het is er gevaarlijk. Bij Hinterglemm gaat het dwars door het dorp, doorgaand
autoverkeer moet door een tunnel. Achter Hinterglemm besluit ik het fietspad te
verlaten; ik heb genoeg van het gravel.
Nu komt een mooi stuk; de weg naar Lengau. Achter Lengau ligt een parkeerplaats;
Parkplatz Tallschluss. Volgens de Garmin moet ik nog verder. Voorbij de
parkeerplaats splits de weg zich. Rechts is direct al gravel, links is asfalt en
daar rijdt een treintje omhoog. Dan maar links. Op het ogenblik dat de GPS zegt
dat ik moet keren, eindigt het asfalt. Rustig gaat het door over de gravelweg.
Hier is prima te fietsen, dus maar eens kijken waar de treintje keert. Even gaat
het iets omlaag en kruis ik de Saalach. Dan wordt het druk. Links is een
klimparcours door de bomen aangelegd. Over de weg loopt een loopbrug; het is de
Glemmthaler Baumzipfelweg, een boomtoppen pad. Bovendien kun je er met een
aantal kabelbanen van top naar top. Achter dit alles staat een boerderij.
Wel weer asfalt, maar geen brug bij passage Saalach
Ik fiets de boerderij voorbij om te kijken wat daar verder nog te doen is.
Verrek, er ligt weer asfalt. Rustig gaat het verder het kapelletje voorbij. Nu
moet ik de Saalach kruisen zonder brug. Een goede ATB’er zou er zo door fietsen,
maar ik stap af en loop naar de andere kant. Dan gaat het verder. Langzaam klimt
het door. Mijn eindpunt is de Saalalm op 1448 m hoogte. Hier maak ik foto’s en
film. Dan begin ik aan de afdaling. Na het kruisen van de Saalach stop ik om te
eten.
Het gaat nu rustig omlaag tot aan de parkeerplaats. Hier gaat het jasje aan. Via
de weg gaat het omlaag. Door dat ik op de doorgaande weg blijf, kan ik meer van
het dal zien. Tot Hinterglemm is het mooi. Daarna valt het tegen. Het zijn veel
skipistes en plaatsen met veel hotels. Eigenlijk heb ik nog gepland om een
zijdal in te rijden bij de Löhnersbach. Maar ik mis hem tijdens de afdaling. Dan
nog maar een stuk over het fietspad tot vlak voor Maishofen. Ik ga nog niet
terug, maar draai links richting Kirchham, en volg het fietspad tot Neunbrunnen.
Na nog een extra lusje toer ik terug naar Maishofen en dan naar de Zeller See.
De GPS stuurt me over het fietspad langs het meer en uiteindelijk naar Brück.
Vrachtwagen en auto van de Israelische opleidingswielerploeg
Bij het hotel is het enorm druk. Er staan 2 vrachtwagens en 3 auto’s van een
wielerploeg. Er zitten 2 wielerploegen uit de ronde van Oostenrijk in het hotel.
Ik wordt gevraagd de auto te verplaatsen, want er komt nog een bus. Ik zet de
auto tegen het hotel en de bus parkeert naast de schuur waar ik stond. Dan komt
er nog een bus, die gaat later ergens anders staan. De wagens gebruiken water en
stroom. Ze trekken zoveel stroom dat de stoppen er soms uit vliegen.